Blog byłej muzułmanki.

Witam na moim blogu.

sobota, 10 listopada 2012

O hidżabie

Dzisiejszy post tyczył się będzie hidżabu.

Na początku kilka wersetów z Koranu i Sunny:

Wersety Koranu, które odnoszą się do hidżabu:

1 – Allah mówi (interpretacja znaczenia):
[Koran 24:31] {Powiedz wierzącym kobietom, żeby spuszczały swoje spojrzenia i strzegły swych prywatnych części i nie okazywały swoich ozdób, poza tymi, które są oczywiste, i narzucały swoje zasłony (khumur) na cale dżujub (ciała) i nie odsłaniały swoich ozdób, chyba że swoim mężom, swoim ojcom, ojcom swoich mężów, swoim synom, synom swoich mężów, swoim braciom i synom swoich braci, synom swoich sióstr i ich kobietom, i tym, którymi zawładnęły ich prawice, i Tabiin spomiędzy mężczyzn, którzy nie czują pożądania, i dzieciom, które nie są świadome nagości kobiet. I niechaj nie stawiają stop, by ujawnić to co skrywają że swoich ozdób. I wszyscy błagajcie Allaha o wybaczenie, o wierzący, abyście mogli zapewnić sobie pomyślność.}

2 – Allah mówi (interpretacja znaczenia):
[Koran 24:60] {A kobiety starsze, które nie spodziewają się małżeństwa, nie będą miały grzechu jeśli zdejmą ich (zewnętrzne) szaty, w taki sposób, aby nie ukazywać swoich ozdób. Lecz lepiej dla nich, żeby się od tego powściągały.} {A kobiety starsze} – to te, które już nie miesiączkują, a zatem nie mogą zajść w ciąże i rodzic dzieci. Później przytoczymy wypowiedzi Hafsy bint Sirin i sposobu w jaki zinterpretowała ten werset.

3 – Allah mówi (interpretacja znaczenia):
[Koran 33:59] {Proroku! Powiedz twoim żonom i twoim córkom, i kobietom wierzących[1], aby narzuciły swoje okrycia (dżalabibihinn – w arabskim to połączenie dwóch wyrazów dżalabib (okrycie zewnętrzne) + hinn (ich); jest to liczba mnoga od dżalab) na cale ciała[2] to jest najbardziej odpowiednie, aby były znane (jako zacne kobiety) i nie były obrażane; Allah jest Przebaczający, Najbardziej Litościwy.}

4 – Allah mówi (interpretacja znaczenia):
[ Koran 33:53] {Wy którzy wierzycie! Nie wchodźcie do domów Proroka na posiłek, jeśli nie otrzymaliście pozwolenia, i nie (za wcześnie, aby nie) oczekiwać na jego przygotowanie. Kiedy jesteście zapraszani, wchodźcie, zaś po posiłku rozejdźcie się, nie wdając w rozmowy. Zaprawdę, takie (zachowanie) jest dla Proroka kłopotliwe, a on nie ma śmiałości (prosić) was (abyście wyszli); lecz Allah ma śmiałość (mówić wam) prawdę. A kiedy prosicie (jego żony) o to, czego potrzebujecie, proście je zza zasłony (hidżabu), tak jest czyściej dla waszych serc i dla ich serc. I nie naprzykrzajcie się Wysłannikowi Allaha, i nie żeńcie się z jego żonami po nim (jego śmierci). Zaprawdę, byłoby to wobec Allaha okropne.}


Hadisy:

1 – Przekazano od Safiji bint Szajbah, że Aisza mawiała: „Kiedy te słowa zostały objawione – {i narzucały swoje zasłony (khumur) na cale dżujubihinna (ich ciała, twarze, szyje i klatki piersiowe)} – wzięły ich izary (rodzaj odzienia) porwały je na krawędziach i okryły nimi ich twarze." [al-Bukhari, 4481]

Następującą wersję przekazał Abu Dawud (4102): „Oby Allah był miłosierny dla Emigrantek. Kiedy Allah objawił: {i narzucały swoje zasłony (khumur) na cale dżujubihinna (ich ciała, twarze, szyje i klatki piersiowe)}, porwały najgrubsze z ich szat i zakryły nim twarze."

Szeich Muhammad al-Amin al-Szanqiti powiedział: „Ten hadis jasno stwierdza, z kobiety Towarzyszy Proroka zrozumiały z tego wersetu - {i narzucały swoje zasłony (khumur) na cale dżujubihinna (ich ciala, twarze, szyje i klatki piersiowe)} – iż musza zakryć twarze, i dlatego porwały szaty i zakryły kawałkami twarze w posłuszeństwie wobec nakazu Allaha w wersecie, w którym On powiedział: {i narzucały swoje zasilony (khumur) na cale dżujubihinna (ich ciała, twarze, szyje i klatki piersiowe)} – co oznacza okrycie ich twarzy. A zatem człowiek bezstronny zrozumie, że obowiązek przestrzegania hidżabu i zakrywania twarzy przez kobiety w towarzystwie mężczyzn, jest ustanowiony w autentycznej sunnie, która wyjaśnia Księgę Allaha. Aisza wychwaliła te kobiety za to, iż pośpieszyły by wypełnić nakaz Allaha dany w Jego Księdze. Jest widomym, iż rozumienie słów {i narzucały swoje zasilony (khumur) na cale dżujubihinna} – jako okrycie twarzy, przyszło od Proroka (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim), ponieważ był on tam i pytano go o wszystko, czego nie rozumiano z religii."

Ibn Hadżar powiedzial w Fath al-Bari: „Jest hadis od Ibn Abi Hatima przez Abd-Allaha ibn Usmana ibn Chajsama od Safiji (zony Proroka), który to wyjaśnia. Hadis ten brzmi: „Wspomnieliśmy kobiety Kurajszytow i ich zalety w obecności Aiszy (żony Proroka) i ona powiedziała: `Kurajszytki są dobre, ale na Allaha nigdy nie widziałam lepszych od Ansarek, lub takich, które wierzyły w Księgę Allaha bardziej lub miały więcej wiary w objawienie. Kiedy została objawiona sura Światło – {i narzucały swoje zasłony (khumur) na cale dżujubihinna (ich ciała, twarze, szyje i klatki piersiowe)} – ich mężczyźni przyszli do nich i wyrecytowali im to, co zostało objawione, i nie było miedzy nimi ani jednej kobiety, która nie udała się po jej szatę, a następnego ranka, modliły się owinięte (zasłonięte) tak, jakby na ich głowach siedziały wrony.'" Zostało również przekazane w zbiorze al-Bukhariego, gdzie Aisza, która posiadała dużo wiedzy i była bardzo pobożna, wychwaliła je w ten sposób i stwierdziła, że nigdy nie widzialna kobiet, które wierzyły w Księgę Allaha bardziej lub miały więcej wiary w objawienie. To jasno zaznacza, że zrozumiały z tych wersetów {i narzucały swoje zasłony (khumur) na cale dżujubihinna (ich ciała, twarze, szyje i klatki piersiowe)} – iż obowiązkiem jest zakrycie twarzy, i to wynikało z ich wiary w Księgę Allaha i objawienie. To również zaznacza, iż przestrzeganie przez kobietę hidżabu przed mężczyznami, i zakrywanie twarzy jest aktem wiary w Księgę Allaha i objawienie. Jest bardzo dziwnym iż, ci, którzy twierdza iż posiadają wiedze, mówią, iż nie ma nic w Koranie czy Sunnie, co mówiłoby o tym, iż kobieta musi zakrywać twarz przed mężczyznami, którzy nie są ich mahram. – mimo tego, iż kobiety Sahabi (Towarzyszy Proroka) uczyniły tak w akcie posłuszeństwa względem Allaha, z wiary w Jego Księgę i objawienie, i mimo, tego, iż to znaczenie jest stanowczo podkreślone w Sunnie, jak np. przez przytoczony przekaz od al-Bukhariego. Jest to jeden z najsilniejszych dowodów, że muzułmanki są zobowiązane do przestrzegania hidżabu." [Adwa al-Bajan, 6/594-595].

2 – Przekazala Aisza, zona Proroka: Umar bin Al-Khattab mawial Wyslannikowi Allaha (pokoj i błogosławieństwo Allaha z nim): „Polec twoim żonom, aby się zasłaniały", lecz ten tego nie robił. Żony Proroka wychodziły za potrzebą w nocy w al-Manasi. Pewnego razu Sauda, córka Zama wyszła na zewnątrz, a była postawną kobietą. Umar bin Al-Khattab siedząc w otoczeniu kilku mężczyzn ujrzał ja, i rzekł: „Rozpoznałem cię Saudo!" (Umar) powiedział tak, ponieważ albowiem pragnął, aby zostały objawione (wersety) o hidżabie. I Allah objawił (wersety) hidżabu (zasłona okrywająca cale ciało oprócz oczu). [al-Bukhari, 146; Muslim, 2170]

3 – Przekazał Anas bin Malik, że miał dziesięć lat, kiedy Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) wyemigrował do Medyny. Dodał: „Usługiwałem Wysłannikowi Allaha przez dziesięć (ostatnich) lat (jego życia) i wiem więcej o okolicznościach objawienia (Prorokowi) nakazu hidżabu[3] niż inni ludzie. Ubajj bin Kab pytał mnie o to. Po raz pierwszy został on objawiony, kiedy Wysłannik Allaha brał ślub z Zainab bint Dzahsz. Rano, Prorok jako pan młody zaprosił ludzi (na przyjęcie), niektórzy zjedli i oddalili się, lecz kilku zostało z Wysłannikiem Allaha i zasiedziało się. Wysłannik Allaha wstał i wyszedł, a ja podążyłem za nim, aż dotarł do mieszkania Aiszy. Wtedy Wysłannik Allaha zawrócił, a ja za nim, mając nadzieje, że sobie już poszli. Kiedy weszliśmy do domostwa Zainab i ujrzeliśmy ich w środku, Prorok znowu wyszedł, a ja za nim. Kiedy stanęliśmy na progu mieszkania Aiszy, pomyślał, że powinni byli już pójść, wiec zawrócił, a ja za nim. Na miejscu już ich nie zastaliśmy. Wtedy święte wersety o hidżabie zostały objawione, i Prorok umieścił zasłonę miedzy mną (a jego rodzina)." [Al-Bukhari, 5149; Muslim, 1428].

4 – Przekazał Urwa, że Aisza powiedziała: „Wysłannik Allaha (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) odmawiał modlitwę fadżr i muzułmanki uczestniczyły z nim w modlitwach, zasłonięte potem wracały do ich domów i nikt nie był w stanie ich rozpoznać." [al-Bukhari, 365; Muslim, 645]

5 – Aisza powiedziała: „Jeźdźcy mijali nas, kiedy byłyśmy z Wysłannikiem Allaha (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) w stanie ihramu (odprawiałyśmy pielgrzymkę), i kiedy zbliżali się do nas, zakrywałyśmy naszymi dżilbabami – ściągając je z głów na twarze, a kiedy się oddalali, odkrywałyśmy je." [Ibn Madza, 2935; uznany za autentyczny (sahih) przez Ibn Chuzajmah (4/203) oraz przez al-Albaniego w Kitab Dzilbab al-Marah al-Muslimah]

6 – Asma bint Abi Bakr powiedziala: „Zakrywałyśmy nasze twarze przed mężczyznami." [Przekazał Ibn Chuzajmah, 4/203; al-Hakim, 1/624 uznał go za autentyczny i al-Dhahabi zgodził się z nim, uznany również za autentyczny (sahih) przez al-Albaniego w Dzilbab al- al-Muslimah].

7 – Przekazano, że Asim al-Ahlal powiedział: Odwiedzaliśmy Hafse bint Sirin, ktora nakładała jej dżilbab w ten sposób i zakrywała nim jej twarz, i mówiliśmy jej: Oby Allah był dla ciebie miłosierny. Allah mówi (interpretacja znaczenia): [Koran 24:60 {A kobiety starsze, które nie spodziewają się małżeństwa, nie będą miały grzechu jeśli zdejmą ich (zewnętrzne) szaty, w taki sposób, aby nie ukazywać swoich ozdob.}. A ona mawiala nam: A co nastepuje po nim? Mawialiśmy: {Lecz lepiej dla nich, zeby się od tego powściągały.} A ona mawiała: „To potwierdza zamyśl (istotę) hidżabu." [al-Bajhaqi, 7/93]



[1] kobietom wierzących – tzn. żonom, córkom, matkom itp. wierzących muzułmanów
[2] zasłoniły się całkowicie, poza oczami lub jednym okiem
[3] zasłaniania się kobiet przed mężczyznami, nie będącymi ich mahramami (których mogą poślubić)


Czy hidżab jest ważny?

PYTANIE: Czy można twierdzić, iż skoro noszenie hidżabu nie jest jednym z pięciu filarów islamu, to nie jest on ważny?
ODPOWIEDŹ: Chwała Allahowi. Jest to błąd, ponieważ hidżab jest obowiązkowy dla kobiet. To Allah nakazał kobietom zakrywać ich ozdobay łącznie z twarzą, ciałem i wszystkimi ich ozdobami. Zostało to nakazane kobietom jako ochrona przed wykorzystywaniem/obrażaniem/nagabywaniem ich (przez mężczyzn – przyp. tłum.) i pokusą (jaką wywołują w mężczyznach – przyp. tłum.). Jest tak, ponieważ kobiety są źródłem pożądania. Zatem, jeśli kobieta eksponować będzie swoją urodę, wywoła pożądanie i spodoba się ona ludziom (mężczyznom) i oni podążą za nią. Jest to przyczyna wielu niemoralnych czynów, takich jak cudzołóstwo i inne, które do niego prowadzą. A zatem hidżab jest obowiązkiem kobiet i został im nakazany w wersecie (interpretacja znaczenia):

[Koran 24:31] {i narzucały swoje zasłony (chumur) na dżujubihinna}

Zasłona (chimar) to wszystko to, co spływa z głowy i zakrywa twarz, a dżilbab to zewnętrzne odzienie, szata, którą kobieta okrywa się, nie zostawiając odkrytej żadnej części ciała. I Allah mówi (interpretacja znaczenia):

[Koran 33:53] {A kiedy prosicie (jego żony) o to, czego potrzebujecie, proście je zza zasłony (hidżab), tak jest czyściej dla waszych serc i dla ich serc.}

Zatem, jest to ochrona dla kobiet, która nie pozwala, by traktowano je przedmiotowo.

Szeich Abdullah ibn Dżibrin.


Jak wygląda Islamski hidżab?

PYTANIE: Jak wygląda islamski hidżab ?
ODPOWIEDŹ: Islamski hidżab to dla kobiety zakrycie wszystkiego tego, czego eksponowanie zostało jej zabronione. To znaczy, zakrywa ona to wszystko, co musi zakryć. Pierwszą częścią ciała, którą musi zakryć jest jej twarz. Jest to źródło pokusy i pożądania, które odczuwają względem niej mężczyźni. Dlatego kobieta musi zakrywać twarz w obecności mężczyzn, którzy nie są jej mahram. Zadziwiający jest pogląd tych, którzy twierdzą, że islamski hidżab to tylko okrycie głowy, ramion, pleców, stóp, kolan, zezwalając na odkrycie twarzy i rąk. Jest tak, ponieważ powszechnie wiadomo, że źródłem pokusy i spojrzeń jest twarz. W jaki sposób można twierdzić, że szariat nie zezwala na odkrywanie stóp kobiety, zezwalając na odkrywanie twarzy? Nie jest możliwym, aby w szanowanym, mądrym i szlachetnym szariacie były sprzeczności. Co więcej, każdy wie, że pokusa z odkrywania twarzy jest o wiele większa niż pokusa, którą wywołuje odkrycie stopy. Każdy wie również, iż najbardziej ‘poszukiwanym’ przez mężczyzn ‘aspektem’ kobiety jest twarz. Jeśli powie się przyszłemu panu młodemu, że kobieta ma brzydką twarz lecz piękne stopy, nie oświadczy się takiej kobiecie. Aczkolwiek, jeśli powie się mu, że ma piękną twarz, lecz jej ręce, stopy lub kończyny nie są tak urodziwe, będzie nadal chciał się oświadczyć. Z tego można wywnioskować, że twarz jest pierwszą rzeczą, którą należy zakryć. Są na to również dowody z Księgi Allaha oraz Sunny naszego Proroka (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim). Istnieją również wypowiedzi jego Towarzyszy, wiodących imamów i wielkich uczonych islamu, które zaznaczają, że jest rzeczą obowiązkową dla kobiety okrycie całego ciała w obecności mężczyzn nie będących jej mahram. To wyraźnie podkreśla, że obowiązkiem kobiety jest zakrywanie twarzy przed takimi mężczyznami. A Allah wie najlepiej.

Szeich Ibn Usajmin; Fatawa al-Marah


Czy kobieta musi zasłaniać całe ciało?
PYTANIE: Czy kobieta musi zakrywać całe jej ciało, twarz, dłonie i stopy?
ODPOWIEDŹ: Muzułmańscy uczeni mają różne opinie odnośnie tej kwestii, tzn. czy kobieta musi zakrywać jej twarz i dłonie przed obcymi mężczyznami, z którymi może zawrzeć związek małżeński - czy nie.

Według szkoły hanbalickiej oraz poprawnej opinii szkoły szafiickiej, musi zakrywać twarz i dłonie przed obcymi mężczyznami, albowiem należą one do jej aury (jakakolwiek część ciała, która musi być zasłonięta). Wg szkół hanafickiej i malikickiej te części ciała nie należą do aury. Z drugiej strony, uczeni ze szkół hanafickiej i malikickiej – od długiego czasu potwierdzali ich wypowiedzi - iż muzułmanka musi zakrywać twarz i dłonie, kiedy istnieje ryzyko pokusy (fitna). Pokusa dotyczy sytuacji, kiedy kobieta jest urodziwa lub powszechny jest brak moralności lub/i wiele jest ludzi rozpustnych. A zatem, zakrywanie twarzy i dłoni to przeważający pogląd według poprawnej opinii czterech szkół myśli. Stąd odkrycie twarzy uznane byłoby za rodzaj odsłonięcia, odkrycia. Jest dużo dowodów w Koranie i Sunnie, które wskazują na to, ze zasłanianie całego ciała jest obowiązkowe. Oto niektóre z nich:

1- Allah mówi (interpretacja znaczenia): [33:59] {(Proroku! Powiedz twoim żonom i twoim córkom, i kobietom wierzących (żonom, matkom, córkom, siostrom wierzących muzułmanów), aby narzuciły swoje okrycia (dżalabibihinn) na całe ciała to jest najbardziej odpowiednie, aby były znane (jako zacne kobiety) i nie były obrażane; Allah jest Przebaczający, Najbardziej Litościwy.}

Większość komentatorów Koranu ustaliło, iż werset ten oznacza, iż okrywanie twarzy jest obowiązkowe ponieważ słowo dżilbab oznacza luźną szatę, okrycie zewnętrzne, którego używa się do zakrywania głowy i twarzy, kiedy się okrycie opuści znad głowy na twarz. Również powiedziano, iż dżilbab oznacza szatę, która zakrywa całe ciało. Potwierdził to imam Qurtubi.

Odnośnie wersetu w surze Światło: [24:31] {i nie okazywały swoich ozdób, poza tymi, które są oczywiste} – oznacza to zewnętrzne szaty i to jest najbardziej właściwa, poprawna opinia. Przekazał tak również Ibn Masûd. Lub oznacza to - to, co zostanie przypadkowo odkryte, na przykład na skutek powiewu wiatru, itp.

2 - Werset o hidżabie (interpretacja znaczenia): [33:53] {A kiedy prosicie (jego żony) o to, czego potrzebujecie, proście je zza zasłony (hidżab), tak jest czyściej dla waszych serc i dla ich serc.} - czystość o której wspomina ten werset, nie jest osobliwa, właściwa jedynie matkom wiernych (żonom Proroka). Każda muzułmanka jej potrzebuje. W rzeczy samej, muzułmanki potrzebują jej bardziej niż żony Proroka.

3 - Allah mówi w surze Światło (interpretacja znaczenia): [24:31] {i narzucały swoje zasłony (chumur) na ich juyub.}


Imam Buchari przekazał od Aiszy: „Kiedy (werset) [24:31] {i narzucały swoje zasłony (chumur) na ich dżujub.} został objawiony, (niewiasty) porwały ich szaty na krawędziach i zakryły ich głowy i twarze tymi kawałkami materiałów.” Imam Hafiz Ibn Hajr powiedział: „Zakryły ich twarze.” Abu Huraira powiedział, że Prorok Muhammad (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) powiedział: „Kobieta to aura, kiedy wychodzi z domu, szatan sprawia, iż ludzie podnoszą na nią spojrzenia.” [Tirmizi] To jest dowód na to, iż całe ciało kobiety jest aurą.

Ibn Umar przekazał, że Prorok Muhammad powiedział: „Kobieta, która pielgrzymuje nie powinna zakrywać twarzy ani nakładać rękawiczek w stanie uświęcenia (ihram)”.

Imam Abu Bakr Ibn al-Arabi powiedział: „Jest obowiązkowym dla kobiety zakrycie jej twarzy, za wyjątkiem pielgrzymki (hadżdż). A zatem (w stanie uświęcenia - ihram), powinna opuszczać jej chustę na twarz, tak aby nie dotykała jej bezpośrednio i powinna odwracać się od mężczyzn.” [Arizah al-Ahwazi]

Aisza powiedziała: „Mężczyźni na wielbłądach mijali nas kiedy byłyśmy z Prorokiem Muhammadem (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) a my byłyśmy w stanie uświęcenia (ihram). Zasłaniałyśmy nasze twarze naszymi okryciami - kiedy nas mijali, a potem znowu je odkrywałyśmy.” […]
Allah wie najlepiej.


Fatwa center pod nadzorem Dr Abdullha al-Faqih



więcej: [KLIK!][KLIK!]

1 komentarz: