Blog byłej muzułmanki.

Witam na moim blogu.

wtorek, 20 listopada 2012

Poligamia

Assalam Alaykum! Dzisiejszy post dotyczyć będzie wielożeństwa, które często bywa niezrozumiane przez nas, Europejczyków. Przyznaję się, że sama nie pojmuję poligamii, ale swoją opinią podzielę się z Wami na końcu posta. Na początku Fatwy.

Wielożeństwo i sprawiedliwość względem żon:

PYTANIE: Pewien mężczyzna (muzułmanin oczywiście), znacznie ode mnie starszy (20 lat), oświadczył mi się, ale nie jest rozwiedziony z pierwszą żoną. Pomógł mi wiele razy w życiu oraz skierował moje kroki do islamu. Mój ojciec i moja mama są muzułmanami, ale nie nauczyli mnie nic o modlitwie, poście czy jałmużnie. Ten brat będzie miał dwie żony, ale nie jest w stanie opiekować się nimi w jednakowy sposób. Pytałam o to, i jedni ludzie wydają pozytywne opinie, inni nie akceptują tego. Szanuję bardzo tego brata, ale nie jestem pewna czy mogę z nim żyć. Proszę o radę.

ODPOWIEDŹ: Chwała Allahowi.

Allah nałożył określone obowiązki na mężczyznę, który chce wziąć za żonę więcej niż jedną kobietę, musi on je wypełnić zanim weźmie drugą żonę. Jednym z tych obowiązków jest to, iż powinien być w stanie traktować obie sprawiedliwie w kwestii wydatków, przebywania z nimi, dzielenia czasu i zapewnienia mieszkania. Jeśli wie, że nie jest w stanie temu sprostać lub może nie być w stanie, wówczas nie wolno mu brać więcej niż jednej żony. Allah mówi (interpretacja znaczenia):

{A jeśli się obawiacie, iż nie będziecie sprawiedliwi względem sierot... Żeńcie się zatem z kobietami, które są dla was przyjemne - z dwoma, trzema lub czterema. Lecz jeśli się obawiacie, że nie będziecie sprawiedliwi, to żeńcie się tylko z jedną albo z tymi, którymi zawładnęły wasze prawice. To jest dla was odpowiedniejsze, abyście nie postępowali niesprawiedliwie} [Koran 4:3]

Mudżaahid powiedział: "Nie próbujcie celowo źle traktować którejkolwiek z nich, raczej przestrzegajcie równego ich traktowania odnośnie podziału czasu i wydatków miedzy nimi, ponieważ to jest coś, co mężczyzna jest w stanie zrobić." [Tafsir al-Qurtubi, 5/407]

Szeich al-Islam [Ibn Tajmijah] powiedział: "Odnośnie sprawiedliwości w związku z wydatkami i zapewnianiem im ubrania, to jest sunna (tradycja), naśladowanie przykładu Proroka (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim). Traktował on swoje żony równo w kwestii wydatków, tak samo jak czynił to dzieląc miedzy nimi swój czas." [Madżmuu’ al-Fataawa, 32/269]

Ibn al-Qajjim powiedział: "[Prorok] (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) traktował je równo odnośnie spędzania z nimi nocy, zapewnienia im mieszkania oraz wydatków… Ale nie jest obowiązkowym traktowanie ich równo pod względem miłości i współżycia – ponieważ to jest coś, nad czym mężczyzna nie ma kontroli." [Zaad al-Ma’aad, 1/151]

Al-Haafiz ibn Hadżar powiedział: "Jeśli zapewnia każdej z nich wystarczające odzienie, utrzymanie i zamieszkanie, nie ma znaczenia co robi poza tym – skłaniając się bardziej ku jednej lub dając im podarunki…" [Al-Fath, 9/391]

Oto do czego Allah zobowiązał tego, kto chce wziąć więcej niż jedną żonę. Jeśli mężczyzna jest w stanie temu podołać, nic nie stoi na przeszkodzie, by wziął drugą żonę. Jeśli nie jest, wówczas nie doradzamy mu, aby brał drugą żonę, raczej nie są mu nawet dozwolone oświadczyny.

Odnośnie tego, co mówisz, że nie jest on w stanie opiekować się dwiema żonami, jeśli jest to mężczyzna pobożny i o dobrym charakterze, i jesteś w stanie zachować cierpliwość i podołać trudom życia, nie ma nic złego w tym, abyś przyjęła jego oświadczyny. Allah obiecał biednemu mężczyźnie, korty chce się ożenić, że uczyni go niezależnym od środków. Allah mówi (interpretacja znaczenia):

{Jeśli są biedni, to wzbogaci ich Allah Swoja łaskawością.} [Koran 24:32]

Niektórzy z salaf żenili się szukając zaopatrzenia, postępując w zgodzie z tym wersetem. Ale jeśli uważasz, że nie będziesz w stanie podołać trudnościom życia, wówczas nie ma nic zległo w tym, jeśli odrzucisz oświadczyny. Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) doradził Fatimie bint Qajs, kiedy Muałija (oby Allah był z niego zadowolony) oświadczył się jej, aby nie przyjmowała jego oświadczyn: "On jest nędzarzem i nie ma pieniędzy.” [ Muslim, 1480]

Mamy nadzieję, że nie będzie między wami żadnych zabronionych kontaktów, ani teraz, ani po tym, kiedy odrzucisz jego oświadczyny. Jeśli wyświadczył ci przysługę, pokazując drogę prostą i nauczając islamu, nie ma żadnego usprawiedliwienia dla spotkań z nim, korespondencji, rozmawiania na osobności i tym podobnych. Allah wie najlepiej.


Kontrakt małżeński a wielożeństwo:

PYTANIE: Zadano szeichowi pytanie o mężczyznę, który podczas ustalania warunków kontraktu małżeńskiego dowiedział się, że panna młoda stawia między innymi warunek, że nie weźmie on sobie innej żony, podczas ich małżeństwa. Mężczyzna zaakceptował warunki świadomie. Czy musi ich dotrzymać? Czy jeśli złamie któryś z warunków kontraktu małżeńskiego, żona może domagać się rozwodu?

ODPOWIEDŹ: Alhamdulilah, tak, warunki te są ważne tak samo, jak inne warunki do nich podobne według mazhabu imama Ahmada (tj. szkoły hanbalickiej) i innych spośród Towarzyszy (Sahaba), Następców (Tabiin) i tych, którzy przyszli po nich. (Do tych, którzy uznawali takie warunki należeli) Umar bin al-Chattab, Amr bin al-Aas, Szurajh Qadi, al-Ałzai i Ishaq. Szkoła (mazhab) malikicka uznaje za ważny warunek nałożony na mężczyznę, który zastrzega, że nie ożeni się on z inną kobietą – podczas małżeństwa z pierwsza żoną - w przeciwnym razie ma ona prawo domagać się anulowania małżeństwa. Stanowisko Malika jest podobne do stanowiska imama Ahmada. Opiera się to na hadisach zapisanych przez dwóch szeichów (Buchariego i Muslima).

Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) powiedział „Warunki, które najbardziej zasługują na to, by ich przestrzegać, to te, na podstawie których dozwolone są intymne części ciała (na których zawiera się małżeństwo).” [Buchari: 3:882]
Umar bin al-Chattab (oby Allah był z niego zadowolony) powiedział: „Pełne prawa są (ustanawiane z ich) warunkami.”
Widzimy, że Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) określił warunki kontraktu małżeńskiego jako te, których należy przestrzegać najbardziej starannie.

Szeich al -Islam Ibn Tajmijja, Fatwa, Tom 32, str. 164-165


Dlaczego mężczyzna szuka drugiej żony?


Stare arabskie przysłowie mówi: „Domy są miejscami sekretnymi.” Jest to maksyma wciąż dość często słyszana, wydaje się jednak, że nie ma już ona odzwierciedlenia w rzeczywistości. Prywatne sprawy domowe i rodzinne są tak szybko rozpowszechniane w obecnych czasach. O tym, co utrzymywane było w tajemnicy, teraz rozmawia się na ulicy. Jedną z rzeczy, jaką słyszymy obecnie ‘na ulicy’ - a która dotąd stanowiła niezwykle prywatną kwestię w kulturze Arabów - jest, iż czyjś ojciec szuka drugiej żony – lub trzeciej – lub czwartej. Z tego co do nas dociera, wnioskujemy, iż wielu z tych mężczyzn usprawiedliwia swą decyzję tym, że „islam na to pozwala”. Wydaje się, że zapamiętali oni tę część wersetu, która mówi [interpretacja znaczenia]:

[Koran 3:3] { [...]Żeńcie się zatem z kobietami, które są dla was przyjemne - z dwoma, trzema lub czterema [...]}

Słowa te mogą z pewnością wyrecytować z pamięci bez najmniejszego problemu. Jednakże, większość z nich niechętnie dokańcza ten werset [interpretacja znaczenia]:

[Koran 3:3] {[...]Lecz jeśli się obawiacie, że nie będziecie sprawiedliwi, to żeńcie się tylko z jedną albo z tymi, którymi zawładnęły wasze prawice. To jest dla was odpowiedniejsze, abyście nie postępowali niesprawiedliwie.}

W innych sytuacjach, słyszymy mężczyznę mówiącego bez zahamowania: „Nie jestem zadowolony ze swojej żony. Chcę spędzić resztę mojego życia w zadowoleniu.” Innego mężczyzna mówi, że ma prawo doświadczyć przyjemności seksualnej z więcej niż jedną żoną. W artykule tym, sprawdziliśmy co dzieje się w umysłach mężczyzn, którzy chcą poślubić więcej niż jedną kobietę. Jaki jest ich pogląd na tę kwestię? Chcemy również dowiedzieć się, co myślą żony na temat swych mężów zamierzających ożenić się po raz kolejny.


Przyczyną jest nuda.

Mahmud - jeden z mężczyzn, z którym przeprowadziliśmy wywiad - bez skrupułów powiedział nam, że powodem, dla którego szuka drugiej żony jest „nuda”! Dodaje: „Kocham moją pierwszą żonę bardzo, ale nie mogłem nic zrobić z uczuciem, że w moim życiu nic się nie zmieniło, odkąd poślubiłem moją pierwszą żoną. Wszystko było takie samo. Te same twarze wokół mnie. Ona była taka sama. Chciałem zmniejszyć uczucie znudzenia, przez poślubienie drugiej kobiety.” Trzy lata po ślubie z drugą żoną, zapytaliśmy Mahmuda: „Czy czujesz się teraz znudzony drugą żoną?” Odpowiedział: „Muszę przyznać, że tak. Czuję się znudzony.” Zapytaliśmy: „Zatem czy zamierzasz się ożenić po raz trzeci?” Odrzekł: „W tej chwili nie, ale być może w przyszłości będę chciał.”


Prawo islamskie.

Umar ma 45 lat. Czuje, że uciekł się do drugiego małżeństwa, ponieważ islam uczynił to dla niego dozwolonym. Staje w obronie swojej opinii mówiąc: „Jestem – niech Allah będzie wychwalony – człowiekiem o wystarczających środkach finansowych. Dlatego uznałem, że nie ma niczego, co mogłoby powstrzymać mnie od poślubienia drugiej kobiety. Jestem w stanie utrzymać dwie rodziny. Mają wszystko, czego chcą. Nie odczuwają żadnego niedostatku.”
Gdy zapytaliśmy go o sprawiedliwe traktowanie obu żon, odpowiedział: „Tak, jestem sprawiedliwy dla obu. Obie mają domy tej samej wartości. Cokolwiek kupuje dla jednej żony, kupuję też dla drugiej. Jednocześnie nie mogę zaprzeczyć, że jedną z nich kocham bardziej. Nikt nie panuje nad swoim sercem. Niestety, nie potrafię ukryć swoich uczuć. Pewne problemy, które mam z jedną z moich żon, wynikają z faktu, że drugą kocham bardziej.”


Niezadowolenie

Inny mężczyzna usprawiedliwia swoją decyzję mówiąc, że jest „niezadowolony” z pierwszej żony. Oskarża ją, iż nie dba o ich życie domowe, tak jak powinna. Chcieliśmy porozmawiać z nią na ten temat, by usłyszeć jej punkt widzenia, jednak nie pozwolił nam na to. Zgodził się jedynie na rozmowę z nim, pod warunkiem, że nie opublikujemy jego imienia. Powiedział: „Nie byłem zadowolony ani jeden dzień w moim małżeńskim życiu. Zazwyczaj w domu panuje bałagan. Ona nie dba o swój wygląd. Dzieci również wyglądają niechlujnie. Wszystkie te rzeczy popchnęły mnie do szukania drugiej żony, która dostarczyłaby mi tego, czego nie zaznałem z pierwszą.”


Żony się bronią

Żony nie przyznają się do twierdzeń i uzasadnień swoich mężów. Określają wyjaśnienia swoich mężów jako słabe.
Fatima mówi, że nigdy nie zawiodła w wypełnianiu swoich obowiązków wobec męża, domu i dzieci.
Mówi: „Mój mąż powiedział mi, że chce mieć więcej dzieci po tym, jak zaprzestałam zachodzenia w ciążę ze względu na mój wiek. Musicie wiedzieć, że urodziłam ośmioro dzieci – pięć chłopców i trzy dziewczynki.”
Inna pierwsza żona, Aisza, mówi: „Mój mąż był zupełnie szczery w kwestii swej intencji poślubienia drugiej żony. Powiedział, że nie jestem dla niego atrakcyjna i, że chce resztę swego życia spędzić z młodą i atrakcyjną kobietą. Zapomniał wszystkie lata, które spędziliśmy razem, odkąd znudził się mną i zapragnął zmiany.”


Islam wymaga sprawiedliwości

Islam podkreśla konieczność sprawiedliwości. To sprawiedliwość formułuje podstawy poligamii w islamie. Islam nie zezwala mężczyźnie poślubić drugiej żony, jeżeli nie jest całkowicie pewien, że będzie w stanie być sprawiedliwy.

Szeich Galman al-Qada, Główny Przewodniczący IslamToday, wypowiadając się na NBC’s Hidżr al-Załija wyjaśnia: „Wiele małżeństw Proroka (Pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) wyjaśniała konieczność. Musiał tak postąpić, by szerzyć przesłanie islamu wśród wszystkich ludzi. Aby poligamia była dozwolona w islamskim znaczeniu, podstawowym jest, by prawa kobiety były chronione oraz zagwarantowana sprawiedliwość. Allah mówi [interpretacja znaczenia]:

[Koran 3:3] {[...]Lecz jeśli się obawiacie, że nie będziecie sprawiedliwi, to żeńcie się tylko z jedną […].}


Dodaje: „Poligamia w islamie jest ograniczona przez podstawy prawne oraz nakaz sprawiedliwości i przestrzegania praw.”
Uczeni prawa islamskiego opisali kwestię poligamii wyjaśniając, że nakazy te obejmują możliwości finansowe, możliwości fizyczne oraz możliwości sprawiedliwego postępowania z więcej niż jedną kobietą.

To jest rola, jaką poligamia odgrywa w wypełnianiu potrzeb kobiet, które w innym przypadku nie miałyby szansy wyjścia za mąż. W niektórych społecznościach, odgrywa ona również znacząca rolę w cementowaniu relacji społecznych oraz zapewnianiu potomstwa. Jest wiele sposobów na to, by poligamia przynosiła korzyści.

Jeśli mężczyzna poślubia więcej niż jedną kobietę jako symbol swego statusu, wówczas jest to nadużycie, potępiane przez werset Koranu, który mówi [interpretacja znaczenia]:

[Koran 6:141] {i nie bądźcie rozrzutni. Allah nie miłuje ludzi rozrzutnych.}


Ibn Kasir, w komentarzu do Koranu, mówi: „Ktokolwiek obawia się, że nie będzie w stanie być sprawiedliwym, powinien poślubić jedną kobietę.”




Moja opinia na temat poligamii jest następująca: Nie rozumiem tego i choć chcę, nie jestem w stanie. Nie rozumiem jak można posiadać więcej niż jedną żonę? Czy możliwe jest kochanie więcej niż jednej kobiety, zajmowanie się wszystkimi żonami tak samo, dawać tyle samo? Nie da się. Serce i miłość jest dla jednej, nie dla czterech, mężczyźnie może wydawać się, że kocha cztery żony ale tak na prawdę jedna od drugiej zawsze będzie dla niego lepsza, piękniejsza, zawsze jedną będzie kochał bardziej.


Ale pamiętajmy, że poligamia nie jest obowiązkiem i jeśli muzułmanin wie, że nie da rady, nie powinien żenić się wiele razy. Z poligamią jest jak z jabłkami. Wolno nam kupić i zjeść kilogram jabłek na raz ale czy damy radę?

7 komentarzy:

  1. Salam Alaykum :)
    Wydaje mi sie, ze w dzisiejszych czasach ciezko jest nam zrozumiec poligamie, miedzy innmi ze wzgledu na to, ze podchodzimy do zwiazkow w inny sposob niz wczesniejsze pokolenia. Myslimy bardziej o aspekcie emocjonalnym, jesli kogos kochamy to nie chcemy sie nim/nia dzielic i to chyba oczywiste :) Malzenstwo wczesniej rozumiane chyba bylo bardziej jako opieka i wsparcie (finansowe, moralne itp), w zwiazku z tym, po to aby kobiety nie pozostawaly same (jest nas jednak o wiecej na swiecie niz mezczyzn) Allah pozwolil mezczyznom posiadanie wiecej niz jednej zony. Niemniej jednak Allah nie chce, aby mezczyzni wykorzystywali ten przywilej tylko i wylacznie dla swojej korzysci i wygody, nalozyl wiec na nich obowiazek rownego traktowania zon, co nieco utrudnia im te sytuacje :) Niektorzy niemuzulmanie zapominaja, ze poligamia funkcjonowala takze wsrod chrzescijan (dowodem sa zapisy biblijne), a tak naprawde to Koran zawiera wskazowke o tym, iz posiadanie jednej zony jest jednak dla mezczyzn lepsze :) oraz ograniczyl liczbe zon, ktora mezczyzni moga poslubic do czterech (wczesniej mezczyzni moglie miec tyle zon ile im sie podobalo). "Żeńcie się zatem z kobietami,które są dla Was przyjemne - z dwoma, trzema lub czterema. Lecz jeśli się obawiacie,że nie będziecie sprawiedliwi,to żeńcie się tylko z jedną. To jest dla was odpowiedniejsze, abyście nie postępowali niesprawiedliwie". Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do mojego swiezutkiego bloga :) Salam

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za tak ciekawy i obszerny komentarz! Pozdrawiam i już wbijam na Twojego bloga! ^^

    OdpowiedzUsuń
  3. A co Allah mówi o poliandrii? Nie byłoby sprawiedliwe, gdyby kobiety również miały możliwość (nawet, gdyby z niej nie korzystały), posiadania więcej, niż jednego męża?

    OdpowiedzUsuń
  4. mam nadzieję, ze koleżanka prowadząca blog zostanie jedną z 4 żon jakiegoś muzułmanina. życzę z całego serca na pewno będziesz szczęśliwa.
    jdjdjd

    OdpowiedzUsuń
  5. ehhh.... ciapki... co wy wiecie o świece... wzorujecie się na ziomkach żyjących tysiące lat temu... skoro chcecie być tacy jak oni wtedy, to dlaczego ciągniecie socjal, jeździcie samochodami i komunikacją miejską? brać kozę na sznurku i na pastwisko, ale już!

    OdpowiedzUsuń
  6. islam to syf , to jak wdepnąć w gówno.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dwaj podli prorocy islamu: Alhazred i Muhammad

      Usuń